Bezoek Maasboulevard Venlo

12-06-2012

Op 13 april 2012 bezocht FIRE de Maasboulevard van Venlo. Dit project is voor een groot deel al af. De woningen en het grootste deel van de winkels zijn vorig jaar opgeleverd. Wat rest is het nieuwe theater waarin ook een grootschalige winkel gevestigd gaat worden. Dit deel wordt halverwege dit jaar opgeleverd. De officiële opening zal daarmee eind van het jaar plaatsvinden. Wij kregen al vast een uitgebreide rondleiding van de ontwikkelaar van het project, Romano van Hooren van 3W New Development en oud-lid van de FIRE-club.

Romano begon zijn verhaal bij de maquette van het project in het Stadskantoor van Venlo:

Het project heeft een lange adem gehad. De eerste plannen voor de herontwikkeling van de Maasboulevard dateren van ruim tien jaar geleden. Daarbij heeft het project verschillende moeilijke fases gekend. Ook tijdens de bouw moesten zelfs nog verschillende aanpassingen worden gedaan.
Het project bestaat uit een winkelgebied van ruim 25.000 m2, een theater, een hotel en circa 240 appartementen. Oorspronkelijk waren 180 appartementen gepland. Bij de start van de bouw in 2007 is het woningbouwprogramma echter aangepast als gevolg van de economische crisis en de daarmee gepaard gaande woningcrisis die toen zijn intrede deed. De beoogde woningen werden verkleind. Een ander probleem waar tegenaan werd gelopen was de overstroming van de Maas. In 2010 en ook weer in 2011 stond heel Venlo centrum blank waarna het project verplicht 1 meter extra opgehoogd moest worden met alle kosten van dien. Een horeca-ondernemer aan de Maas heeft hier super goed op ingespeeld. Hij zit op het niveau dat onderstroomt. Tijdens overstromingen blokkeert hij met een speciaal systeem zijn vestiging zodat hij niet alles hoeft te ontruimen. Zo ontstaat aan de Maaszijde toch een aantrekkelijke levendige plek, waar mensen kunnen genieten van het uitzicht op een heerlijk terras.
De -1 laag van het complex bestaat naast de horecagelegenheid gedeeltelijk uit winkels en magazijnen en gedeeltelijk uit parkeergarage. Voor de winkels en magazijnen is de hoogte van de -1 laag hoger dan gebruikelijk voor een garage. Deze hoogte is veroorzaakt door het herindelen van deze -1 laag op wens van de hurende partijen. Het oorspronkelijke hoogteverschil kon niet meer zo uitgevoerd worden. Uiteindelijk is de hoogte over de volledige -1 laag doorgezet, waardoor het stuk parkeergarage duurder uit viel dan voorzien.

Op naar de rondleiding! Deze begon bij twee modelwoningen in de nieuwbouw aan de Maas, waarvan een in de woontoren van Jo Coenen. Beide moderne appartementen variëren in grootte. Vooral het appartement in de woontoren was prachtig en had een geweldig uitzicht over de Maas. Vervolgens gingen we via de parkeergarage naar het WKO kijken. Ons FIRE-lid René Claessen is hier vanuit M3E verantwoordelijk voor geweest en kon ons dus haarfijn uitleggen hoe dit duurzame energiesysteem in elkaar zit:

De energievoorziening van de winkels vindt plaats via een warmte en koude opslagsysteem (WKO) met open bronnen in de bodem. Grondwater wordt gebruikt om de winkels te koelen. Het in de zomer verwarmde grondwater wordt in de winter middels warmtepompen gebruikt om de winkels te verwarmen. De woningen hebben een eigen, individuele warmtebron, te weten een warmtepomp ketel. Er is, vanwege eigendomsverschillen, geen koppeling tussen de winkels en de woningen gemaakt.

De grote retailers waren vanuit hun ervaring snel gewend aan het systeem. De kleinere hebben in het begin wat moeite gehad om het systeem te begrijpen en waren vaak aan het koelen in plaats van hun ruimte aan het verwarmen. Wat mij sterk verbaasde was dat de Jumbo en Saturn beide het hele jaar door de winkel aan het koelen zijn door de vele warmte ontwikkelende apparaten en productkoelingen in hun winkel.

Vanaf de parkeergarage met 550 parkeerplaatsen op twee niveaus, kom je van niveau -2 via een tapis rouland rechtstreeks in de Jumbo terecht die samen met Blokker en Big Bazaar op -1 zit. Deze winkels kun je ook rechtstreeks via de parkeergarage op -1 niveau bereiken via een grote glazen pui. Via een roltrap bij de winkels kom je vervolgens op maaiveld niveau uit.

We vervolgden onze weg via de parkeergarage op -1 niveau waar Saturn aan de andere kant van de garage zijn winkel heeft. Het grappige is dat Saturn vanuit de garage door de winkel een looproute heeft gemaakt zodat je via de winkel naar de overige winkels op maaiveldniveau kunt. Saturn komt daarbij uit op een hal waar nog twee units te huur staan. Via een roltrap kom je vervolgens op 0- niveau opnieuw in een hal waar nog 2 units te huur staan. De toegang tot Saturn zit hiermee aan het einde van het nieuwe winkelgebied en ligt tegen het theater aan, waar in de plint een andere grote trekker zich zal gaan vestigen. Van hieruit liepen we het nieuwe winkelgebied in, waarbij de ene zijde een historisch karakter heeft gekregen en de andere zijde een modern karakter, overigens zeer goed bij elkaar passend. De winkels zien er stuk voor stuk goed uit en de winkelstraat is op enkele winkels na geheel gevuld. Te vinden zijn onder andere een mooie Van Haren, The Sting, Bonita, H&M, Jack and Jones, New Yorker, Vero Moda en Mexx. Het enige minpuntje is dat de winkelstraat nog niet optimaal aansluit op de hoofdwinkelstraat van Venlo, de Vleesstraat. De consument moet het nieuwe winkelrondje Venlo nog vinden, lopende van de Vleesstraat via de Hoogstraat naar de Maasstraat, de nieuwe winkelstraat. Vervolgens sluit het rondje weer via de Steenstraat. Hopelijk gaat dit rondje er in de beleving van de consument echt komen op het moment dat het Theater af is. Het bouwblok van het Theater vormt momenteel de zichtbaarheid op het winkelgebied vanaf de Vleesstraat aan de oostkant, wat niet echt uitnodigt. Aan de formules kan het niet liggen!

 

Meer info op: http://www.3wnewdevelopment.com/projects/facts/maasboulevard_venlo