Bezoek aan Antwerpen

08-09-2010

Op vrijdag 3 september 2010 bracht FIRE een bezoek aan het Antwerpse havengebied. Hieronder volgt het verslag.

Het bezoek aan Antwerpen was erg geslaagd en stond in het teken van twee belangrijke projectgebieden in Antwerpen. Het Eilandje in het oude havengebied, en het Centraal Station. Door nog wat late afzeggingen helaas maar met 13 mensen kwamen we vanaf 13.00 samen in Café De Storm - een recent geopend café gelegen in het nieuwe gebouw (nog in aanbouw) van het MAS Museum aan de Stroom, dat op 17 mei volgend jaar de deuren zal openen.

 

     

 

Na een eenvoudige lunch is er een rondwandeling gemaakt door het gebied van Het Eilandje onder leiding van Walter De Ley van Antwerpen Averechts, waarin de geschiedenis en de toekomst van het gebied werd toegelicht. Ook werd duidelijk dat herontwikkelingen als op het Eilandje in Antwerpen qua schaal en proces totaal anders verlopen dan herontwikkelingen als Kop van Zuid en IJ-oevers in Rotterdam. Specifieke aandacht was er voor bijzondere projecten als het in aanbouw zijnde Museum aan de Stroom van de Antwerpse architect Neutelings, de hoge London Tower van architect Conix, en gerenoveerde havengebouwen waarin tegenwoordig ondermeer het Felix stadsarchief is ondergebracht. Het Eilandje staat - samen met Spoor Noord en de Cadikxwijk - voor de transformatie van Antwerpen Noord. Echter, de impact van de mogelijk te bouwen snelwegbrug De Lange Wapper op het gebied is nog niet duidelijk. Al met al veel bijzondere gebouwen en projecten, maar qua openbaar gebied is er nog het nodige te doen.

 

     

 

Na het bezoek aan het Eilandje gingen we naar Antwerpen Centraal Station, al waar Freddy Opsomer (Plant Location Europe & Eurostation) ons heeft rondgeleid. Het Centraal Station was van 1998 tot 2009 een van de grootste bouwputten van Belgie. Het oude kopstation werd middels een lange tunnel omgebouwd tot een doorgangsstation, waarbij de treinen naar en van Nederland inclusief de nieuwe HSL niet langer om de stad heen rijden, maar er onder door.

 

   

 

De ombouw ging gepaard met een volledige renovatie van het oude station en een omvangrijke reorganisatie van de sporen en de publieke delen. Van 10 sporen op 1 niveau is het station uitgebreid naar 14 sporen op drie boven elkaar gelegen niveaus. Het onderste niveau met vier sporen fungeert als doorgangsniveau, terwijl de twee andere niveaus als kop-station fungeren. Het station kreeg een tweede - modern ontworpen - hoofdgebouw, en de galerij tussen het oude en nieuwe hoofdgebouw kreeg invulling als retail passage. Qua infrastructuur, engineering, en respect voor historie een absoluut hoogstandje, maar commercieel is de retailpassage nog niet uitontwikkeld.

 

     


De dag werd afgesloten met een aperitief en avondeten in Gustav, het recentelijk fraai gerenoveerde brasserie café van de Antwerpse opera.


 

 

Met vriendelijke groet,
Herman Kok, namens het organisatiecomité